fredag 8 februari 2013

Att vara marknadschef eller byråchef - himmel eller helvete?

I går fick jag den äran att diskutera mina erfarenheter som gammal marknadschef och byråchef med ett tjugotal inspirerande och entusiastiska personer som på olika sätt agerar projektledare, antingen på byråsidan eller i linjen i någon form av marknadsroll eller liknande.

Det första ord jag skrev på tavlan var tillsammans. Tänk om fler byråer och deras uppdragsgivare kunde arbeta tillsammans istället för att se relationen som en vi och dem, kund- och leverantörsrelation. Känner ni igen er? Samma sak gäller ofta inom företag och organisationer. Sälj och marknad. Vi och dem. Varför? Har vi inte samma mål, och får lön eller ersättning från samma bolag? Jag förstår faktiskt inte varför det skall vara så.

Min tes är att bryta murarna mellan sälj och marknad, byrå och uppdragsgivare etc. Först då arbetar vi tillsammans mot samma mål. Skall det vara så svårt?

En annan reflektion är att byråer gärna vill "leverera" på en brief eller rättare sagt får i uppdrag att leverera på en brief. Men hur ofta vet man på byrån egentligen vad som är målet med briefen och varför aktiviteten skall göras? Visst det står ofta längst ned eller längst upp: aktiviteten skall öka försäljningen eller stärka varumärkeskännedomen etc men hur ofta vet byråns projektledare vilka mål uppdragsgivaren verkligen mäts på?

Här är min tes: är det inte viktigt att ta reda på varför aktiviteten skall göras? Jag tror nämligen att först när byrån förstår vad det är som som "hjältefierar" uppdragsgivaren och vad han eller hon verkligen mäts på som man kan få till en ordentlig tillsammans-relation där alla vet varför vi gör saker, hur vi skall göra dem och vad som ska göras. En av deltagarna igår berättade att hon mäts på att vara rolig, eller med andra ord kreativ, så en stor del av hennes relation med sina byråer går ut på att kunna presentera roliga och kreativa idéer för sin chef (gör hon inte det får hon gå ut ur chefens rum och komma in igen när hon är rolig... :)), medan andra mäts på ökade marknadsandelar eller ökad varumärkeskännedom. Denna insikt är viktig för en byrå att ha vid framtagandet av lösningen på den utmaning uppdragsgivaren behöver ha löst.

Så byråer och marknadsavdelningar: istället för att bara prata om vilka mål aktiviteten har för varumärket, diskutera även vad aktiviteten behöver uppnå för att verkligen "hjältefiera" uppdragsgivaren och få honom eller henne att även nå sina personliga målsättningar. Lycka till!

OM ni vill diskutera detta mer är ni välkomna att göra det här på bloggen så klart eller mejlar ni mig på ndelmar@gmail.com

Trevlig helg!

Inga kommentarer: