Idag var jag på Resumés affärsforum och lyssnade på bl a Erik Sollenberg som är VD på Forsman & Bodenfors. Syftet med hans föredrag var att berätta om hur de ser på ledarskap på F&B. Här kommer huvuddragen:
Affärsidé: att skapa fantastisk kommunikation. Allt annat är en konsekvens av detta. T ex att om de skapar fantastisk kommunikation vill kunderna att de skall göra deras kommunikation och de vill dessutom betala mer än snittet för denna kommunikation. Dvs idén att skapa fantastisk kommunikation skapar lönsamhet för F&B.
Om man vill skapa fantastisk kommunikation leder det till väldigt höga kvalitetskrav på det som skapas. Detta genomsyrar organisationen och skapar en kvalitetsstyrd organsiation.
Det finns ingen tydlig hierarki i organisationen. Dvs det är en platt organisation. De väljer att se på sin organisation som en organism och inte en organisation och kallar den således även för organism.
För att klara av att vara en organism krävs en rad policys och riktlinjer samt i F&Bs fall en ägarstruktur som har som enda uppgift att säkerställa nivån på kvalitet.
Ledarskapet på F&B ligger i att vara en förebild i vardagen. Inte att agera genom chefsskap.
Kvalitet hos F&B är i två dimensioner: i) reklamkvalitet ii) livskvalitet. Dvs frågan är hur bra vill vi vara och hur bra vill vi ha det under tiden.
Deras främsta tillgång är talang och för F&B handlar det inte bara om att hitta talangen utan att sedan få den att leverera över den nivå talangen själv tror att han/hon kan leverera. Denna överleverans uppnås inte av tävlingsmoment utan av lagspel. Då får inte hierarki finnas utan alla i laget är lika viktiga. Detta kräver även 0% prestige i organisationen som i sin tur kräver en lyssnande kultur.
Ledarskapet på F&B blir då att balansera följande paradoxer som är ömsesidigt beroende av varandra:
Kreativitet & affärsmässighet, utan fantastisk kreativitet ingen affär, utan affär ingen fantastisk kreativitet
Kollektiv & individualism, utan starka individer ingen fantastisk kvalité, utan kollektiv inget lagspel som kan leda till överleverans
Humanism & elitism, utan elitism ingen fantastisk kommunikation, utan humanism en vidrig elitistisk kultur
Trygghet & kris
Frihet & ansvar
Utöver detta är det ägargruppens ansvar att ingjuta energi i organismen samt säkerställa hantverket.
Avslutningsvis rekommenderade han att vi skulle läsa Daniel Pinks bok där han genom empiriska studier konstaterat att de tre primära saker som behövs för att motivera personer i en komplex kreativ miljö är:
autonomy - möjligheten att kunna styra sin egen tillvaro
mastery - tron på att jag kan bli bättre i den roll jag har i dag
purpose - tydlighet kring varför vi gör vad vi gör
Det är alltså inte pengar som primärt styr personers motivation i F&Bs kultur.
Mycket intressant eller hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar