onsdag 9 maj 2012

Älskar du ditt jobb? Om inte. Varför jobbar du kvar? Jag älskar mitt jobb.

Hur många av er som jobbar älskar att gå till jobbet för att er närmaste chef eller ledare är så inspirerande, krävande och entusiasmerande att ni redan på vägen hem längtar efter att gå tillbaka till jobbet nästa dag? När jag tänker på det är det ju helt otroligt att det finns så många människor som går till jobbet varje dag och vantrivs. Varför gör man det? Är inte det oansvarigt mot arbetsgivaren och mot sig själv? Många av oss arbetar MINST 40 timmar i veckan, dvs en stor del av vår vakna tid. Är det då inte vår förbaskade skyldighet att se till att vi har roligt dessa 40 timmar?

Ja, kanske inte roligt alla timmar, men inspirerande, utmanande, nervkittlande mm? I dag har jag lovat mig själv en sak och det är att alla människor jag träffar som inte älskar sitt jobb och som inte heller har försökt att göra någonting åt det skall jag ge ett gott råd: "fundera inte över vad din arbetsgivare kan göra för dig utan över vad du kan göra tillsammans med din arbetsgivare och om svaret du kommer fram till är att ni inte har en framtid tillsammans så gör någonting åt det. Fundera över vad som skulle göra att du skulle göra ett bättre jobb någon annanstans och se till att du sätter dig i en sådan miljö och sammanhang istället. Livet är för kort för att gå och vantrivas och inte leverera det du själv skulle kunna och/eller vilja leverera samt inte heller leva upp till det arbetsgivaren önskar". För att summera: livet är för kort för att inte älska ditt jobb och om du inte gör det, gör något åt det.

Inga kommentarer: