tisdag 5 juni 2012

Otroligt bra föredrag av Lars Kry om framgångsrikt ledarskap

I dag var jag på underbara Ledarstudion på ett frukostmöte där Lars Kry höll ett föredrag om hans syn på det framgångsrika ledarskapet. Man kan säga att det liknar väldigt väl det vi på Michaël Berglund Executive Search & Search Group menar är ett framgångsrikt ledarskap. Extra kul då att Lars precis blev utsedd till Årets chef av tidningen Chef. Ledarskapet handlar enligt Lars om att leda sig själv, andra och verksamheten.

Människan är vår enda resurs och det gäller därmed att säkerställa att alla medarbetare presterar max. Tänk om alla alltid skulle göra det. Snacka om vilken dold potential som finns i alla företag och organisationer. Då det är människor som gör all skillnad gäller det att säkerställa att man har rätt personer ombord i sin organisation innan man börjar prata om visionerna man har med företaget.

Min egen reflektion på detta var att för min egen del är det en otrolig skillnad på mina prestationer när jag presterar max eller "bara" 70-80%. Hur känner ni inför detta? Går ni alltid på max? Konklusionen av detta resonemang landade i att om nu människor är den viktigaste resursen man har varför kan då inte ALLA organisationer svara på frågan "varför ska just Pelle arbeta hos oss?". Många kan svara på frågan varför man skall köpa just vårt företags tjänster men få kan svara på frågan varför man skall arbeta hos oss. Varför skall någon arbeta hos just ditt företag? Mitt eget svar, i alla fall just nu, på den frågan är för att hos oss på Michaël Berglund har man en möjlighet att skapa en bättre värld för många människor. Varje dag. Vad är ditt svar?

Lars berättade även att 34% av ungdomarna under 19 år säger att deras primära drivkraft till var de vill arbeta är de utvecklingsmöjligheter som erbjuds. 27% säger att det är sunda värderingar som styr och endast 13% att det är en bra lön som fäller avgörandet vid val av arbetsplats. Slutsatsen av detta var att förutsättningarna har förändrats när det kommer till vad ungdomar har för önskemål av vad de vill ha ut av sin arbetsplats. Idag handlar det inte längre om att man arbetar för att skaffa mat på bordet... Det gjorde det förr. När samma fråga ställdes till universitetsstuderande sade de att den primära drivkraften till val av arbetsplats var att de har en ledare som stöttar deras utveckling och som nummer två kom att det är en kreativ och dynamisk arbetsmiljö. Detta ställer hyfsat stora krav på våra ledare. Eller? :)

Resonemanget fortsatte sedan med ett Magdalena Forsberg citat: "det är inte viljan att lyckas som är avgörande, utan det är viljan att förbereda sig". Om man nu inte orkar träna utomhus i fyra timmar den dag det är ösregn och livet känns allmänt jobbigt, ja då kanske man inte heller blir bäst i världen på det man vill bli bäst på. Att bli bäst kräver hårt jobb. Liknelsen Lars använde var att vi skulle tänka oss att fotbollslandslaget hade två spelare som bara ville vara med i landslaget för att det var kul att byta om med grabbarna och att springa ut på arenan och möta publikens jubel medan de andra nio verkligen hade tränat och som enda mål hade att de ville vinna matchen. Det skulle synas ganska fort på planen att två av elva bara var där för att det var kul. Tänk hur det kan se ut på våra arbetsplatser... Det handlar helt enkelt om att hela tiden vilja vara bäst och att konstant vilja bli bättre.

 Sedan berättade Lars om fyra stycken framgångsfaktorer för ett framgångsrikt ledarskap som identifierats i en empirisk studie: Inspirera Motivera Driva på Följa upp Om en ledare är inspirerande men inte följer upp har denne 11% chans att lyckas. Om en ledare följer upp men inte är inspirerande har denne 18% chans att lyckas MEN om en ledare är inspirerande och motiverande och samtidigt följer upp har denne 72% chans att lyckas. Detta för mig var nog en av dagens viktigaste insikter. Vikten av uppföljning.

 Som nästa ämne talade vi om fyra kontrollfrågor Lars alltid ställer i sina utvecklingssamtal med sina anställda: Vet du vad som förväntas av dig? Har du rätt förutsättningar för att uppfylla dessa förväntningar? Jobbar du dagligen med det du är bäst på? Får du erkännande/feedback/beröm för det du gör? Dessa fyra frågor menar Lars bidrar kraftigt till framgång. Sedan berörde han även (likt Erik Sollenberg på Forsman & Bodenfors) Daniel Pinks tre framgångsfaktorer för att skapa ett starkt engagemang i en organisation: Ansvar Möjlighet till excellens Att man förstår det större syftet av det man gör.

Efter det gick han kort igenom de områden de på Proffice har definierat för sina målsättningar. De har valt fyra väldigt tydliga sådana: Marknadsmål - nummer ett på marknaden. Kundmål - nöjdast kunder. Personalmål - nöjdast personal. Finansiella mål - högst lönsamhet. Han berättade även om de nya värdeord de har tagit fram utifrån vad kunderna vill ha: engagemang, lyhördhet och lösningsorientering. Och nu kommer en annan mycket bra insikt: om inte ALLA på bolaget skriver under på dessa värdeord fungerar det inte. Med följande resonemang förklarade han VARFÖR: om man ställer frågan till en person på en anställningsintervju "är du engagerad, lyhörd och lösningsorienterad?" Så kommer nästan alla att svara ja på alla tre. Men...om man tar detta ord, konkretiserar ett behov som detta ord medför och därefter kopplar en aktivitet och ett kundlöfte till detta. Då börjar vi snacka.

Ta detta exempel: Ord - Engagemang Behov - Tillgänglighet Aktivitet - Öppettider Kundlöfte - Öppet 24/7 Om ALLA inte säger ja till att de har öppet 24/7 ja då funkar det inte. Plötsligt har ordet engagemang fått betydelsen i Proffice värld att deras "butik" alltid har öppet. Det skriver inte alla man frågar under på. For sure. Låt din organisation göra samma resa. Vad skulle detta kunna betyda om du översatte era värdeord i kundlöften? OBS! Detta tror jag är en annan nyckel för att bli bäst. Vad tycker ni om dessa tankar?

Inga kommentarer: