lördag 31 mars 2012

IT och digitala kanaler - viktiga frågor i styrelsen och ledningsgruppen

Kan inte släppa tanken på att många svenska företag har så otroligt svårt att organisera sig så att de maximerar potentialen av deras digitala affärsmöjligheter. Varför ligger ansvaret för dessa frågor i nästan alla amerikanska bolag redan hos COO eller liknande medan många svenska bolag inte skapar de organisatoriska förutsättningarna för att dessa frågor ska kunna ta tillräckligt mycket plats i ledningsgruppsmöten och styrelsemöten? Beror det på att man i ledningen/styrelsen inte tror sig kunna tillräckligt om dessa frågor? Enligt mig måste det finnas en person som har det övergripande ansvaret för företagens/organisationernas affärsmöjligheter i digitala kanaler. Man bör inte trycka ned denna fråga enligt det klassiska silo-tänket under marknadschefen eller någon annanstans där inte frågorna får ta tillräckligt mycket plats.

1 kommentar:

Niklas Delmar sa...

Så var det bestämt. Nu ska vi ha ett seminarium om detta ämne på Michaël Berglund Executive Search där Marie Andervin, VD på Digital Intelligence och Stefan Hasselgren, CIO kommer att vara med och moderera vars ett block. Mer om detta snart. Datum skall bara bestämmas.